Проблема
професійного росту людини, її успішності є центральною для науки акмеології, що
почала формуватися як самостійна наукова дисципліна у 90-ті роки ХХ століття.
Вивчення акмеологічних чинників тільки в ХХІ столітті знаходиться в полі зору
науковців і почало розроблятися.
В наш час активно впроваджується питання акмеологічного підходу до
управлінської діяльності, мотивації акмеологічної компетентності, формуванню
акмеологічного середовища.
Акмеологічні прийоми,
акметехнології пропонують практичне рішення питань особистісного і професійного
успіху людини.
Сутність акмеологічного
підходу полягає у здійсненні комплексного дослідження і відновлення
цілісності суб’єкта, що проходить ступінь зрілості, коли його індивіди,
особистісні та суб’єктивно-діяльнісні характеристики вивчаються в єдності, в
усіх ваємозв’язках та опосередкуваннях для того, щоб сприяти досягненню його
вищих рівнів, на які може піднятися людина – наголошує в своїх
дослідженнях Деркач.
Проблемі розгляду акмеології як нової
парадигми суспільства присвячені роботи цього українського вченого в
соавторстві з Бодалєвим.
Вони
визначають, що предметом акмеології в широкому розумінні є об’єктивні і
суб’єктивні фактори, що взаємодіючи один
з одним сприяють або перешкоджають прогресивному розвитку дорослої людини, а
також закономірності та механізми, що дозволяють дорослій людині досягти у
своєму розвитку вершин, які позначаються терміном «акмеї». Акмеологія –
це наука, яка виникла на стику природничих, суспільних, гуманітарних дисциплін
і вивчає закономірності і феномени розвитку людини на сходині її зрілості й
особливо при досягненні нею найбільш високого рівня в цьому розвитку. Акмеологія – це наука про якість людини
та якість життя, про вищі досягнення в життєдіяльності та розвитку людини
(«акме» - вершина, гостре; «логос» - слово, поняття, учення; «логія» - учення,
наука).
Використання понятійного апарату
акмеології можливе у двох аспектах: професійної компетентності та акмеологічної
компетентності.
Основними акмеологічними
механізмами досягнення акме в різних сферах життєдіяльності вважають
саморозвиток, самовдосконалення, самоосвіту, самоконтроль.
Акмеологія – галузь наукового знання,
комплекс наукових дисциплін, об’єктом вивчення якої є людина в динаміці
самоактуалізації її творчого потенціалу, саморозвитку, самовдосконалення,
самовизначення в різних життєвих сферах.
Під акмеологічною компетентністю
розуміють інтегральну готовність і здатність зрілої особистості будувати свій
поступовий психічний та професійний розвиток під постійним ускладненням задач і
зростанням рівня досягнень, котрі найбільш повно реалізують психічні ресурси,
які має людина.
Акмеологічна
компетентність як і інша компетентність, включає знання, уміння, якості
особистості, а саме:
¤ акмеологічні знання, тобто
обізнаність, проінформованість про те, які досягнення можливі у сфері
психічного, професійного розвитку;
¤ акмеологічні уміння – прийоми, способи,
технології дос ягнень у сфері психічного розвитку та професійній сфері, прийоми
розрізнення, оцінювання різних видів акме;
¤ акмеологічні якості особистості
забезпечують рух людини до намічених досягнень; до цих особистих якостей
відносять акме-мотивацію та акме-здібності.
До дійсного часу, крім
загальної акмеології оформилися такі галузі як управлінська, освітня,
військова, спортивна, технічна та інші.
Акмеологія освіти
досліджує умови досягнення високої якості освітніх систем і розвитку суб’єктів
освітнього процесу вчителя і учня.
Акмеологічний підхід до освіти
стає особливо актуальним у зв’язку із загостренням проблеми якості освіти
сучасної школи.
Акмеологічний підхід до розвитку освіти
– це створення необхідних умов для становлення і розвитку для всіх суб’єктів
освіти, уявлення про успіх, високі досягнення, необхідні для розвитку
особистості в соціуму. Такий підхід конкретизує ідею гуманізації освіти, засади
сучасної ідеології та перехід від
знаннєвої до особистісно зорієнтованої, компетентнісної освіти.
В акмеологічному соціуму
суб’єкт розвивається як індивід, особистість, ураховуються її індивідуальні
особливості, формуються духовні та моральні цінності, розвиваються творчі
здібності, уміння будувати відносини в суспільстві. В усіх об’єктів освіти
систематизуючи ми стають пізнавальні мотиви, навчання протягом життя стає
внутрішньою потребою, а творче переосмислення дійсності стає провідним.
Аналіз психолого-педагогічної,
філософської літератури, досліджень з проблем акмеології доводить, що вченими
вивчалися різні аспекти проблеми акмеології освіти, виділивши в окремі розділи
педагогічну акмеологію та акмеологію шкільної освіти.
Немає коментарів:
Дописати коментар